Veelgestelde vragen

Algemeen

 Is een autoverzekering verplicht?
Het afsluiten van een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) is verplicht wanneer u in het bezit bent van een auto, motor, scooter, bromfiets of een ander voertuig wat geregistreerd staat op uw naam. Lees verder…
 
Heb ik bedenktijd over mijn polis?
Ja, u heeft 14 dagen bedenktijd nadat u de polis heeft ontvangen.
 
Wat zijn schadevrije jaren?
Tijdens de looptijd van jouw autoverzekering bouw je schade vrije jaren op. Elk jaar dat je geen schade claimt, bouw je 1 schadevrije jaar op. Hoe meer schadevrije jaren, hoe meer korting je op de premie krijgt.
 
Kan ik mijn schadevrije jaren opvragen?
Bij het afsluiten van Jouw Autoverzekering wordt gevraag naar het aantal schadevrije jaren. Wil je weten hoeveel schadevrije jaren er zijn opgebouwd, dan kun je contact opnemen met je vorige verzekeraar of tussenpersoon. Ook is het mogelijk om inzage te krijgen in het Roy-data systeem. De schadevrije jaren komen in het Roy-data systeem wanneer de huidige verzekering is beëindigd. Via Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars, via deze link, kun je het inzagerecht formulier invullen, hieraan zijn kosten ad. €4,50 verbonden. 
 
Welke dekking past het beste bij jouw autoverzekering?
Met de dekking check kun je gemakkelijk de juiste keus maken welke dekking het beste bij jouw autoverzekering past. Hieronder de 3 verschillende dekking mogelijkheden voor je op een rijtje.
  • WA (Wettelijke Aansprakelijkheid). Dekt de schade die je toebrengt aan anderen, veelal voor auto’s ouder dan 8 jaar.
  • Beperkt casco (ook wel WA plus, WA extra of WA mini casco genoemd). Deze dekking vergoedt onder meer, brand, diefstal, ruitschade en storm schade. Wordt meestal afgesloten voor auto’s tussen de vijf en 10 jaar oud.
  • Volledig casco (ook wel WA casco of all risk genoemd). Alle van buiten afkomende schade wordt vergoed, ook eigen schuldschade valt hieronder. Deze dekking wordt meestal gekozen voor nieuwe auto’s tot vier á vijf jaar oud.
Wat kan ik aanvullende verzekeren bij jouw autoverzekering?
Aanvullende verzekeringen kun je mee verzekeren op jouw autoverzekering, keuze uit Ongevallen Inzittenden verzekering, Schadeverzekering Inzittenden en Rechtsbijstandverzekering. Hieronder een korte uitleg over de aanvullende verzekeringen.
 
  • Ongevallen Inzittenden verzekering: Met een ongevallen inzittenden verzekering krijg jij (of je nabestaanden) een vooraf vastgesteld bedrag uitgekeerd bij blijvende invaliditeit en/of overlijden. Daarbij maakt het niet uit wie schuldig is aan het ongeval.
  • Schadeverzekering inzittenden: Een schadeverzekering inzittenden is een aanvullende verzekering en biedt dekking tegen zowel lichamelijk als materiële schade na een ongeluk.  De verzekering keert de werkelijk gelden schade uit bij een ongeval.
  • Rechtsbijstandverzekering: Een rechtsbijstandverzekering verleent juridische hulp bij het verhalen van schade. Wanneer er bijvoorbeeld moet worden geprocedeerd om duidelijkheid te krijgen over de schuldvraag of de hoogte van de schadevergoedingsplicht van de tegenpartij verleent de rechtsbijstandverzekering juridische hulp.

 Schade

 Hoe kan ik schade melden aan jouw autoverzekering?
 
Zorg er altijd voor dat u een schadeformulier bij u heeft in de auto. Mocht er een aanrijding zijn met een andere partij, graag beide het schadeformulier invullen en de beide formulieren sturen aan uw eigen verzekeraar. Graag het schadeformulier naar ons kantoor sturen. U kunt het formulier mailen of via de post sturen.  
 
Als ik mijn oldtimer beperkt/volledig casco wil verzekeren dien ik een erkende taxateur te regelen, waar vind ik die?
Wij voldoen aan de eisen van de FEHAC, een actuele lijst van erkende taxateurs
 

Overig

 Hoe kan ik een adreswijziging of een poliswijziging doorgeven?
Graag een mail sturen met zowel uw oude adres/auto en het nieuwe adres/auto doorgeven. Voor de auto dienen wij het nieuwe kenteken en de meldcode, de ingangsdatum en de dekking te weten. U mag natuurlijk ook altijd bellen of het contactformulier in vullen.
 
Hoe kan ik een klacht indienen?
Als u niet tevreden bent over uw polis, premie of dienstverlening, kunt u ons een mail sturen of het contactformulier invullen, geef daarbij aan dat het een klacht betreft. Wij zullen onze uiterste best doen om u goed van dienst te zijn. Mochten wij uw klacht niet goed afwikkelen kunt u uw klacht indienen bij KIFID, we zijn hierbij aangesloten. dit is de klachtenorganisatie voor financiële instellingen.
 
Staat uw vraag hier niet bij? Vul dan het contactformulier in.